Basisschool De Achtbaan

Projectnummer: 949
Categorie: Onderwijs
Locatie: Tiel
Adres: Kievitstraat 2
Opdrachtgever: Gemeente Tiel

Toelichting:

KRAP BUDGET LEIDT TOT SLIM GEBOUW
Uit Schooldomein november 2014, Tekst door Sibo Arbeek

Adjunct-directeur Sonja Nijhof is trots op het nieuwe gebouw: "Onze school ligt in een wijk waar de populatie kinderen heel gemêleerd is. Er komen veel mensen binnen omdat er ook buiten schooltijd activiteiten zijn.De fysiotherapeut en de logopedist zitten hier, er zijn brede school activiteiten, er wordt gekookt en er zijn computer- en taalcursussen. Iedereen vindt het een fijn gebouw en is er trots op. We huisvesten 240 kinderen en bieden zelf ook een voorschools aanbod voor 3-jarigen: de peuterplusgroep aan. En we groeien nog steeds. We hebben met de buurtkinderen de afspraak gemaakt dat ze het schoolplein mogen gebruiken tot de laatste weg gaat. Omdat de buurt trots is op het gebouw gaan mensen er ook met respect mee om. Na anderhalf jaar in gebruik ziet het er nog als nieuw uit.”

Huub Frencken: “Hier stond eerst een school met platte daken en een groot hek eromheen. Dat moest ook wel, want alles werd afgebroken en gesloopt. Daarom heb ik op dezelfde locatie een nieuw gebouw gemaakt met stevige materialen dat ook nog eensmooi is. Ik heb het gebouw rond ontworpen, met warme en natuurlijke kleuren. Ik wilde het losweken van de rechte blokken die er stonden. Door de compacte vorm gaat het een verbinding aan met het groen eromheen. Ik vergelijk het als een steen in de vijver, die door de stroming is afgerond. Het is een gebouw zonder richting, die door de rondingen een omarmende beweging maakt. Wat verder opvalt, is het centrale hek, dat tevens de toegang markeert. Daarachter worden de verkeersstromen afgewikkeld. Het is daarom een beetje een klassieke vorm, metzijn twee toegangstrappen. Het hek waaiert uit in een loopbrug, die op twee aparte ingangen voor de bovenbouw uitkomt.”

 "Als mensen hier voor een intake komen staan we al met 3-0 voor.”

 

CREATIEF LEREN:

Sonja verder: “Bij de entree worden onderbouw en bovenbouw gescheiden. De onderbouw heeft op de begane grond een ingang en de bovenbouw komt via twee brede buitentrappen bij het eigen leerplein. Dat biedt duidelijkheid voor de kinderen. Het gebouw kent vier compartimenten, met elk vier lokalen, die grote schuifwanden hebben en op een eigen leerplein uitkomen. Ons motto is creatief in leren en dat wilden we in een open en transparant gebouw laten terugkomen. De leerkrachten zaten in het oude gebouw met de deur dicht. Wij en de kinderen mogen gezien worden. Je mag elkaars kinderen ook aanspreken. Dat waren bepalende discussies in de programma van eisen fase. De leerpleinen bieden de mogelijkheid om steeds meer groepsoverstijgend te werken. Je ziet steeds meer leerlingen zelfstandig en in groepjes werken. Op die manier spelen we ook in op de ontwikkelingen van het passend onderwijs.”

SLIMME MACHINE:

“We hebben in feite een slimme machine gebouwd voor 986,- per m² (bouwkundig inclusief installaties). Alle facilitaire functies zijn ondergebracht in de kern en daar hebben we echt geld verdiend. De wanden in het gebouw vormen geen onderdeel van de constructie, zodat het flexibel is. In het compartiment waarin de functies voor alle leerlingen zijn gepositioneerd hebben we de gemeenschappelijke ruimte met een speellokaal, dat helemaal open kan. Dan hebben we een groot podium voor opvoeringen van de school en voor gemeenschappelijke activiteiten voor onder andere de buurtbewoners. De keuken met uitgifte is apart van de teamkamer gepositioneerd waardoorde teamkamer rustig blijft. We hebben voor lichte en natuurlijke materialen gekozen. De constructie is traditioneel gemetseld met een opgaand schuin dakals een overhangende pergolaconstructie die ook de entree aanduidt. De verdieping loopt schuin omhoog, zodat sommige lokalen 4,5 meter hoog zijn. Dat heeftinvloed op een goede luchtkwaliteit. Daarnaast hebben alle lokalen ventilatie units. Elk lokaal is andersqua beleving. Kleuren die binnen zijn aangebracht komen in kleurvlakken in de gevel terug. Sonja vult aan: “Wat verder slim is, is dat elk leerplein een eigen berging heeft. Samen met Huub hebben we naar een eigen inrichting gekeken. Er is veel kleur op de leerpleinen en in de lokalen zelf hebben we het rustig gehouden. Zelfs de kastjes boven de kapstokken zijn niet standaard maar door een interieurbouwer getimmerd. Ik ben in veel scholen gaan kijken en zag dathet daar vaak een rommelplek was. Dat is hier mooi opgelost.” Sonja ten slotte: “Mede door het gebouw kunnen weonze onderwijsvisie verder uitwerken. Door de combinatie van lokalen en leerpleinen kunnen we ons onderwijs blijven ontwikkelen."

DE OPDRACHTGEVER OVER ONS | LEES MEER |